Persbericht: Tweederde Nederlanders overweegt na te laten aan goed doel

21 november 2017 Nieuws www.toegift.nl 159x gelezen

Nalatenschap bespreken met familie blijft lastig

Twee op de drie Nederlanders overwegen na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om hun wensen te bespreken met familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau the Choice onder ruim 1500 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Vandaag starten 89 samenwerkende, erkende doelen een publiekscampagne om mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.

Nederlanders zijn maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit het onderzoek van The Choice. Vier op de vijf Nederlanders zijn actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Daarnaast overweegt de meerderheid van de Nederlanders (64%) om na te laten aan een goed doel. Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven. Ook speelt een rol dat bij nalaten aan een goed doel geen erfbelasting hoeft te worden betaald (33%).

“We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel”, zegt Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen. “Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.”

Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28% vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken, vooral omdat ze het ‘te persoonlijk’ vinden.

Nieuwe publiekscampagne: bespreek je wensen

Om het onderwerp beter bespreekbaar te maken gaat vandaag een publiekscampagne van start. Via een televisiecommercial en de website toegift.nl worden mensen geïnspireerd hun motieven en wensen over hun nalatenschap te bespreken met familie en vrienden. De campagne is een initiatief van 89 samenwerkende, erkende goede doelen.

Over het onderzoek

Het online onderzoek door The Choice is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.508 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Het veldwerk vond plaats in november 2017.

Over de samenwerkende, erkende goede doelen

De campagne is een initiatief van 89 erkende, goede doelen die werken aan maatschappelijke doelen op het gebied van gezondheid, internationale samenwerking, milieu, welzijn, cultuur en dierenbelangen in binnen- en buitenland. Alle deelnemers zijn erkende goede doelen. Dat betekent dat ze aan strenge kwaliteitseisen voldoen en zich laten controleren door de toezichthouder van goede doelen.

Kijk voor meer informatie op www.toegift.nl

 

Reacties

Deze website ondersteunt alleen de facebook emoticons als 🙂 etc.

Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief